fredag 7 december 2007

Vintern går mot sitt slut ...

it's snowing

Vintertemat börjar närma sig sitt slut (men ni får förstås gärna posta i efterhand om ni pysslat något vintrigt). Jag har funderat en del på det där med teman och insett att tiden går så snabbt, uppenbarligen inte bara för mig. Vad sägs om att vi har ett par, tre olika sorters teman som löper en längre tid och ligger lite omlott? Då har man tid att gå och tänka på det ett tag, och inspireras man inte av det ena kanske man gör det av det andra.

Tack till er som har förslagit olika teman. Kom gärna med fler förslag (läsare är också välkomna med förslag). Anledningen till att jag vill att ni ska också komma på teman är inte för att jag själv har brist på fantasi, o nej ;-) Jag skulle lätt kunna fylla hela nästa år med olika teman. Däremot är det så att man tolkar det där med "teman" på lite olika sätt, både vad man menar med teman och (kanske framför allt) vilka typer av teman man tänker på. Det här ska vara ett gemensamt projekt och jag vill att det ska bli olika sorters teman, men om jag börjar med att posta en massa av mina egna temaidéer finns risken att jag "styr" er att tänka på ett visst sätt runt teman. Det är just det jag vill undvika, så därför tar jag gärna emot fler förslag från er!

Nu i december tänkte jag mig två parallella teman:
Tradition & Förnyelse
Instruktion/inspiration


Tradition & Förnyelse tänkte jag kunde vara en bra och brett tema i juletid då man kan inkludera även juligt skapande och pyssel. För vad är juletid om inte just tradition, men också förnyelse? Det är de gamla garntomtarna och samma pepparkaksrecept som varje år, men det är också nya varianter på praliner och smällkarameller. Temat behöver förstås inte alls tolkas som ett juligt teman, utan kan vara något helt annat ... Du bestämmer vad du vill göra det till! :-)

Instruktion/inspiration handlar om att följa (eller ändra om/inspireras av) en beskrivning, idé, recept eller liknande från någon hantverksbok, tidning, hemsida etc. Berätta gärna var du hittade idén också. Åtminstone för mig kan det vara en utmaning att faktiskt följa en instruktion istället för att skapa helt fritt, för andra kanske en utmaningen är att inspireras av en idé istället för att följa en beskrivning punkt för punkt.

Det är inte för sent att vara med i julkortsbytet (se nedan). Jag tänkte fixa ihop det i morgon kväll så fram tills dess är det fritt fram att anmäla sig.

Inga kommentarer: