tisdag 18 december 2007

Köttbullar utan bullkänsla

Köttbullar är inget som jag är en hejjare på men skam den som ger sig. Jag fick tag i ett lovande recept och igår kväll följde jag det minutiöst.

Och egentligen är det väl inte receptet i sig det är fel på. Att de inte blir bra är helt enkelt stekmomentet. Vilket recept jag än har provat så har de säckat och/eller plattat till sig, inte blir det några fina bullar inte.

Hur gör ni för att bibehålla köttbullar runda och snygga i stekpannan? Vad är det jag missar?

3 kommentarer:

Fillan sa...

Hihi, jag är ju själv vegetarian och kanske inte bäst kvinna att ge råd i frågan. Men kan det vara så att smeten bir för lös och att de därför liksom flyter ut? Bara en tanke... =)

Anonym sa...

min farmor, som alltid lyckas med perfekta köttbullar (men så har hon ju övat i 70 år), skakar runt dem i pannan rätt mycket så de aldrig hinner få en platt undersida.

kanske hjälper det om du har ströbröd i smeten och låter det stå och svälla en stund, för att det ska bli en fastare smet? säger jag helt utan att veta vad du har i i övrigt, så det kanske blir ett konstigt råd beroende på hur receptet ser ut.

Sabina sa...

Det var en hiskeligt massa grejer i smeten. Ströbröd som fått svälla i grädde och mosad potatis. Smeten kändes helt ok, men ändå föll det isär och ihop. Ska prova trixet med att skaka dem bättre, och även försöka få smeten ännu mer jämn, misstänker att t.ex. de tyvärr inte jättesmål lökbitarna gjorde sitt till.